کد مطلب:46 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:431

احکام تیمم
(مساله 710) اگر مختصری از پیشانی وپشت دستها را هم مسح نكند تیمم باطل است - چه عمدا مـسح نكند, یا مساله را نداند, یا فراموش كرده باشد - ولی دقت زیاد هم لازم نیست وهمینقدر كه بگویند تمام پیشانی و پشت دست مسح شده كافی است .

(مساله 711) برای آن كه یقین كند تمام پشت دست را مسح كرده , باید مقداری بالا تر ازمچ را هم مسح نماید, ولی مسح بین انگشتان لازم نیست .

(مساله 712) پیشانی و پشت دستها را بنابر احتیاط واجب باید از بالا به پایین مسح نماید و كارهای آن را بـاید پشت سر هم بجا آورد و اگر بین آنها بقدری فاصله دهد كه نگویند تیمم می كند, باطل است .

(مساله 713) در موقع نیت باید معین كند كه تیمم او بدل از غسل است , یا بدل ازوضو و اگر بدل از غسل باشد, باید آن غسل را معین نماید وچنانچه اشتباها بجای بدل از وضو, بدل از غسل یا بجای بـدل از غـسل , بدل از وضو نیت كند, یا مثلا درتیمم بدل از غسل جنابت , نیت تیمم بدل از غسل مس میت نماید, تیمم باطل است .

(مـسـالـه 714) بـنابر احتیاط در تیمم باید پیشانی و كف دستها و پشت آنها پاك باشد و اگر كف دسـت نـجس باشد ونتواند آن را آب بكشد, احتیاط مستحب آن است كه دو تیمم كند: یكی با كف دسـت ویـكـی بـا پـشت دست یعنی پشت دست رابه چیزی كه تیمم به آن صحیح است بزند و به پیشانی و پشت دستها بكشد.

(مساله 715) انسان باید برای تیمم انگشتر را از دست بیرون آورد و اگر در پیشانی یا پشت دستها یا كف آنها مانعی باشد - مثلا چیزی به آنها چسبیده باشد - برطرف نماید.

(مـسـالـه 716) اگـر پـیـشـانی یا پشت دستها زخم است وپارچه یا چیز دیگری را كه برآن بسته نمی تواند باز كند, باید دست را روی آن بكشد و نیز اگر كف دست زخم باشد وپارچه یا چیز دیگری را كـه بر آن بسته نتواند باز كند, باید دست را با همان پارچه به چیزی كه تیمم به آن صحیح است بزند و به پیشانی و پشت دستها بكشد.

(مـسـالـه 717) اگـر پـیشانی وپشت دستها مو داشته باشد اشكال ندارد ولی اگر موی سر, روی پیشانی آمده باشد باید آن را عقب بزند.

(مـساله 718) اگر احتمال دهد كه در پیشانی , یا كف دستها, یا پشت دستها مانعی هست , چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد, باید جستجو نماید, تا یقین یااطمینان پیدا كند كه مانعی نیست .

(مـسـالـه 719) اگـر وظیفه او تیمم است ونمی تواند تیمم كند, باید نایب بگیرد وكسی كه نایب مـی شود باید او را با دست خود او تیمم دهد و اگر ممكن نباشد, بایدنایب , دست خود را به چیزی كه تیمم به آن صحیح است بزند وبه پیشانی و پشت دستهای او بكشد.

(مـساله 720) اگر در بین تیمم شك كند كه قسمتی از آن را فراموش كرده یا نه , اگراز محل آن نگذشته , باید آن قسمت را با آنچه بعد از آن است بجا آورد و اگر از محل آن گذشته , به شك خود اعتنا نكند.

(مساله 721) اگر بعد از مسح دست چپ شك كند كه درست تیمم كرده است یانه , تیمم صحیح است .

(مـسـالـه 722) كسی كه وظیفه اش تیمم است نمی تواند پیش از وقت نماز, برای نماز تیمم كند, ولـی اگـر برای كار واجب دیگر, یا مستحبی تیمم كند وتا وقت نمازعذر او باقی باشد, می تواند با همان تیمم نماز بخواند.

(مـسـالـه 723) كـسـی كه وظیفه اش تیمم است , اگر بداند تا آخر وقت عذر او باقی می ماند, در وسـعـت وقت می تواند با تیمم نماز بخواند ولی اگر بداند كه تا آخر وقت عذر او بر طرف می شود, احـتـیـاط لازم آن اسـت كه صبر كند وبا وضو یا غسل نمازبخواند بلكه اگر امید دارد كه عذرش بـرطـرف می شود, نیز بنا بر احتیاط لازم صبركند و با وضو یا غسل نماز بخواند یا در تنگی وقت با تیمم نماز بخواند.

(مـسـاله 724) كسی كه نمی تواند وضو بگیرد, یا غسل كند, اگر احتمال ندهد كه عذرش بزودی برطرف شود, می تواندنمازهای قضای خود را با تیمم بخواند ولی اگر احتمال دهد, بزودی عذر او بر طرف می شود, خواندن نماز قضا برای او اشكال دارد.

(مساله 725) كسی كه نمی تواند وضو بگیرد یا غسل كند, جایز است نمازهای مستحبی را, كه مثل نافله های شبانه روز وقت معین دارد, با تیمم بخواند ولی اگراحتمال می دهد كه تا آخر وقت آنها, عذر او بر طرف می شود احتیاط این است كه آنها را در آخر وقت بجا بیاورد.

(مساله 726) كسی كه احتیاطا باید غسل جبیره ای وتیمم نماید - مثلا جراحتی در پشت او است - اگـر بـعد از غسل وتیمم حدث اصغری از او سر زند - مثلا بول كند - برای نمازهای بعد تا عذرش باقی است تیمم بدل از غسل واجب نیست ووضو كافی است (مساله 727) اگر بواسطه نداشتن آب یا عذر دیگری تیمم كند, بعد از بر طرف شدن عذر, تیمم او باطل می شود.

(مساله 728) چیزهایی كه وضو را باطل می كند, تیمم بدل از وضو را هم باطل می كند وچیزهایی كه غسل را باطل می نماید تیمم بدل از غسل را هم باطل می نماید.

(مـساله 729) كسی كه نمی تواند غسل كند.

اگر چند غسل بر او واجب باشدمی تواند به قصد بدل از هـمه , یك تیمم كند وبهتر آن است كه بدل از هر غسلی یك تیمم بنماید.

ولی اگر بدل از غسل جنابت تیمم كرد, دیگر بدل از سایر اغسال تیمم نكند مگر رجاا.

(مـسـالـه 730) كسی كه نمی تواند غسل كند اگر بخواهد عملی را كه برای آن غسل واجب است انـجـام دهـد, باید بدل از غسل تیمم نماید و اگر نتواند وضو بگیردوبخواهد عملی را كه برای آن وضو واجب است انجام دهد, باید بدل از وضو تیمم نماید.

(مـسـالـه 731) اگـر بدل از غسل جنابت تیمم كند, نباید برای نماز وضو بگیرد ولی اگر بدل از غـسـلـهای دیگر تیمم كند, باید وضو بگیرد و اگر نتواند وضو بگیرد, بایدتیمم دیگری هم بدل از وضو بنماید.

(مـسـاله 732) اگر بدل از غسل تیمم كند وبعد كاری كه وضو را باطل می كند برای او پیش آید, چنانچه برای نمازهای بعد نتواند غسل كند, باید وضو بگیرد وبنابراحتیاط واجب بدل از غسل تیمم نـماید و اگر نمی تواند وضو بگیرد دو تیمم كند,یكی بدل ازغسل ودیگری بدل از وضو, ولی اگر تـیـمـم او بـدل از غسل جنابت بوده ,چنانچه یك تیمم نماید, به قصد این كه آنچه تكلیف او است انجام داده باشد, كافی است .

(مساله 733) كسی كه باید برای انجام عملی - مثلا برای خواندن نماز - بدل ازوضو وبدل از غسل تـیـمـم كند, احتیاط مستحب آن است كه تیمم سومی هم به قصداین كه بتواند آن عمل را انجام دهـد بـنماید, ولی اگر در تیمم اول , نیت بدل از وضوبه نیت بدل از غسل نماید وتیمم دوم را به قصداین كه وظیفه خود را انجام داده باشد, بجا آورد تیمم سوم لازم نیست .

(مـسـالـه 734) كسی كه وظیفه اش تیمم است اگر برای كاری تیمم كند, تا تیمم وعذر او باقی اسـت , كـارهایی را كه باید با وضو یا غسل انجام داد, می تواند بجا آوردولی اگر عذرش تنگی وقت بوده , یا با داشتن آب برای نماز میت یا خوابیدن تیمم كرده فقط كاری را كه برای آن تیمم نموده , می تواند انجام دهد.

(مساله 735) در چند مورد مستحب است نمازهایی را كه انسان با تیمم خوانده دوباره بخواند: اول -آن كه از استعمال آب ترس داشته و عمدا خود را جنب كرده وباتیمم نماز خوانده است .

دوم -آن كـه مـی دانـسته یا گمان داشته كه آب پیدا نمی كند وعمدا خود را جنب كرده وبا تیمم نماز خوانده است .

سـوم -آن كـه تـا آخر وقت , عمدا در جستجوی آب نرود و با تیمم نمازبخواندوبعد بفهمد كه اگر جستجو می كرد, آب پیدا می شد.

چهارم -آن كه عمدا نماز را تاخیر انداخته و در آخر وقت با تیمم نمازخوانده است .

پنجم -آن كه می دانسته یا گمان داشته كه آب پیدا نمی شود و آبی را كه داشته ریخته است .